Okei

Ma olin jo taysin unohtanut, etta taalla Ugandassa usein saa (mun mielesta) kummallisia vastauksia joihinkin kysymyksiin tai toivotuksiin.

Perjantaina toivottelin toimiston ulkopuolella perjantaisin paivystavalle vihanneskauppiaalle hyvaa viikonloppua. Vastauksena oli "Okei!" Monet vastaavat kiitokseen okei. Ehka se on kuulijan korvassa, mutta mun mielesta se on kummallista. Kiinnostaisi tietaa, juontaako se juurensa lugandasta (yhdesta paakielista taalla) vai mista, koska en muista Malawissa tormanneeni vastaavaa.

3 Response to "Okei"

  1. Miira Says:

    Kieltämättä kalskahtaa aika epäkohteliaalle, jos sitä jää miettimään. Olen myös josssakin törmännyt vastaavaan. Jos se "okei" tulee leveän hymyn kanssa, niin olen vain ajatellut, että eipä tuo sitten parempaa vastausta keksinyt. On tosiaan mahdollista, että jossakin kielessä tai kulttuurissa tuo onkin ihan normivastaus.

  2. Ex-ugandalainen Ansku Says:

    Heh. Eiks ne usein kans sano "Okay please"..? Niinku vaikka vastauksena johonkin "Saisinko vettä" tms. Se oli musta hassua.

  3. Emppa Says:

    Miira - Joo, ma en ollenkaan musitanut tata okei:n kayttoa ennen kun palasin taas toihin. Meilla on toissa monia jotka tokaisee sita okeita ja nyt se (viela) kalskahtaa korvaan!

    Ansku - Mut arvaa mita - ma olen kans alkanut kayttaa sita (ja myos yes please:ia, vaikka se ei oikeastaan sopiskaan).

Lähetä kommentti